Gwinty rowerowe to gwinty specjalnego przeznaczenia dla rowerów oraz motorowerów. Są to gwinty mierzone w calach (1 cal=25,4 mm). Dwa podstawowe gwinty rowerowe to gwint BSC (British standard cycle) oraz FG z tym, że BSC jest zdecydowanie częściej spotykany.
Gwinty rowerowe są drobnozwojne z powodu
– wymaganej wysokiej wytrzymałość gwintu, części są narażone często na działanie dużych sił dynamicznych
– stosowania rur cienkościennych, które mają zmniejszyć masę roweru bądź motoroweru. Gwinty drobnozwojne mają zmniejszoną głębokość wcięcia gwintu – głębokość wcinania się gwintu zależy od skoku gwintu P, czym mniejszy skok gwintu tym mniejsza głębokość zanurzenia się gwintu w materiale.
Części rowerowe, w których występują gwintu to m.in.
Nazwa części |
Wielkość gwintu |
Zdjęcie |
Amortyzator przedni |
Gwint 1 1/8”-26 |
|
Mechanizm korbowy |
Gwint 9/16”-26 |
|
Oś mechanizmu korbowego |
Gwint 1,37”-24 |
|
Pedały |
Gwint 9/16”-26 |
|
Wolnobieg |
Gwint 1,37”-24 |
Ze względu na nietypowe wymiary oraz niewysoką cenę części rowerowych narzędzia dla gwintów rowerowych do tej pory nie były zbyt popularnym rozwiązaniem.
W naszym sklepie znajdą Państwo narzynki oraz gwintowniki wykonane ze stali szybkotnącej HSS, które pozwalają nie tylko na poprawę gwintu, ale na nacięcie całkowicie nowego gwintu w dużych ilościach. Dodatkowo gwintowniki oraz narzynki wykonane są w tolerancji gwarantującej prawidłowe wymiary gwintu wewnętrznego i zewnętrznego.
Tabela nr. 1 Wymiary gwintu rowerowego wewnętrznego
Tabela nr. 2 Wymiary gwintu rowerowego zewnętrznego